Any questions? Call us!+48 22 699 08 04

Simair - Flight Simulation Center

Contact

Location
ul. Taśmowa 8 / lok. U3 02-677 Warszawa
Phone
+48 22 699 08 04

InfoCPK #14

cpk-informacje-wiadomosci-simair-2 (11)

Tygodniówka Simair: Spór o prędkość KDP i prezydenckie konsultacje w sprawie CPK (01-07.09.2025)

Witamy w kolejnym wydaniu naszej cotygodniowej prasówki Simair! Wrzesień rozpoczynamy z przytupem, bo miniony tydzień przyniósł sporo emocji wokół projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dyskusja o przyszłości megalotniska i sieci Kolei Dużych Prędkości toczyła się zarówno w kuluarach Pałacu Prezydenckiego, jak i na łamach największych portali gospodarczych. Zapraszamy na podsumowanie najważniejszych wydarzeń z okresu 1-7 września 2025 roku.

CPK na prezydenckim świeczniku

W minionym tygodniu jednym z kluczowych tematów stała się Rada Gabinetowa zwołana przez Prezydenta Andrzeja Dudę, w całości poświęcona przyszłości projektu CPK. Jak donosi portal Money.pl, Kancelaria Prezydenta musiała tłumaczyć się z doboru ekspertów zaproszonych na to spotkanie. Wydarzenie to pokazuje, że projekt wszedł w fazę, w której strategiczne decyzje wymagają konsultacji na najwyższym szczeblu państwowym. Zainteresowanie mediów skupiło się na tym, kto dokładnie doradza głowie państwa w kwestii tak kluczowej dla polskiej gospodarki i infrastruktury inwestycji. To wyraźny sygnał, że losy Centralnego Portu Komunikacyjnego są przedmiotem intensywnej debaty politycznej.

Gorący spór o Koleje Dużych Prędkości: Prędkość, koszty i „najdroższy kwadrans”

Jednak to komponent kolejowy CPK rozgrzał debatę publiczną do czerwoności. Portal wGospodarce.pl w artykule zatytułowanym „Najdroższy kwadrans w historii polskiej gospodarki” zwraca uwagę na narastający spór o parametry techniczne przyszłego taboru dla Kolei Dużych Prędkości. Oś konfliktu leży w maksymalnej prędkości pociągów. Decyzja, czy składy mają poruszać się z prędkością do 250 km/h, co potencjalnie pozwoliłoby na wykorzystanie polskiego taboru i obniżenie kosztów, czy też postawić na prędkości rzędu 300-350 km/h, ma fundamentalne znaczenie. Wybór wyższej prędkości oznacza konieczność otwarcia się na zagranicznych dostawców i znacznie wyższe koszty inwestycyjne, co może przełożyć się na droższe bilety dla pasażerów.

Sprawę uwiarygadnia wypowiedź członka zarządu CPK, cytowana przez portal MSN. Stwierdził on wprost, że ewentualne podniesienie limitów prędkości powyżej 300 km/h otworzy pole do gry dla globalnych gigantów. W artykule pada mocna deklaracja: „Siemens tym razem na pewno nie odpuści. Będzie się działo”. To zapowiedź potencjalnie zaciętej walki o wielomiliardowe kontrakty na dostawę taboru dla polskiej sieci KDP. Decyzja o prędkości pociągów nie jest więc tylko kwestią techniczną, ale strategicznym wyborem, który zadecyduje o kształcie rynku i podziale ogromnych pieniędzy przeznaczonych na ten historyczny projekt.

Podsumowanie tygodnia

Pierwszy tydzień września 2025 roku jasno pokazał, że projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego znajduje się w kluczowym momencie. Z jednej strony mamy polityczne narady na najwyższym szczeblu, a z drugiej fundamentalny spór o kształt i koszty komponentu kolejowego. Decyzje, które zapadną w najbliższych tygodniach w sprawie parametrów Kolei Dużych Prędkości, mogą zdefiniować przyszłość projektu na dekady. Będziemy bacznie śledzić rozwój wydarzeń i informować o wszystkim na bieżąco na łamach simair.pl!