Prasówka Simair: Postępy na budowie tunelu KDP w Łodzi i historyczne korzenie projektu CPK. Co działo się w ubiegłym tygodniu?
Witajcie w kolejnej edycji cotygodniowej prasówki Simair.pl! Jak co tydzień, zbieramy dla Was najważniejsze i najciekawsze informacje dotyczące projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. W okresie od 18 do 24 sierpnia 2025 roku medialny krajobraz wokół CPK zdominowały dwa kluczowe tematy: realny postęp prac przy jednej z najważniejszych inwestycji kolejowych oraz historyczne spojrzenie na samą koncepcję centralnego lotniska dla Polski. Zapraszamy do lektury naszego podsumowania!
Kluczowy krok w budowie tunelu KDP w Łodzi: plac budowy przekazany!
To zdecydowanie najważniejsza informacja minionego tygodnia. Jak donosi branżowy portal NaKolei.pl, spółka CPK oficjalnie przekazała firmie PORR plac budowy pod komorę startową „Retkinia” w Łodzi. Jest to kamień milowy dla jednego z najbardziej skomplikowanych i kluczowych elementów programu kolejowego CPK – tunelu dalekobieżnego dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią.
Przekazanie terenu oznacza, że wykonawca może rozpocząć realne prace przygotowawcze do budowy ogromnej komory, z której maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) rozpocznie drążenie podziemnego odcinka. Tunel ten połączy stację Łódź Fabryczna z planowaną linią KDP w kierunku Warszawy i Wrocławia, stając się kręgosłupem dla nowej siatki połączeń kolejowych w Polsce. To konkretny, namacalny dowód na to, że projekt inwestycji kolejowych CPK konsekwentnie przechodzi z fazy planowania do realizacji.
CPK – projekt z korzeniami w PRL? Ciekawostka historyczna
Obok informacji o postępach budowlanych, w mediach pojawił się również ciekawy materiał o charakterze historycznym. Portal Warszawa w Pigułce przypomniał swoim czytelnikom, że koncepcja budowy centralnego, wielkiego lotniska dla Polski nie jest wcale nowym pomysłem. Okazuje się, że pierwsze poważne analizy i plany dotyczące takiego obiektu powstały już w latach 70. ubiegłego wieku.
Artykuł przybliża genezę projektu, który już w okresie PRL-u miał odpowiedzieć na prognozowany wzrost ruchu lotniczego i ograniczenia warszawskiego lotniska Okęcie. Choć ówczesne realia polityczne i gospodarcze nie pozwoliły na realizację tych ambitnych planów, warto pamiętać, że potrzeba stworzenia nowoczesnego hubu lotniczo-kolejowego była diagnozowana przez ekspertów już kilkadziesiąt lat temu. To interesujący kontekst dla dzisiejszej debaty na temat zasadności budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Miniony tydzień przyniósł więc mieszankę informacji – z jednej strony twarde dane o postępach prac w Łodzi, a z drugiej cenne spojrzenie w przeszłość, które pozwala lepiej zrozumieć fundamenty całego projektu. Będziemy na bieżąco śledzić rozwój wydarzeń i zapraszamy już za tydzień na kolejne podsumowanie od Simair.pl!