Masz pytania? Dzwoń!+48 22 699 08 04

Simair - Flight Simulation Center

Kontakt

Lokalizacja
ul. Taśmowa 8 / lok. U3 02-677 Warszawa
Telefon
+48 22 699 08 04

InfoCPK #20

cpk-informacje-wiadomosci-simair-2 (17)

Tydzień z CPK: Lokalne granty, kluczowy przetarg kolejowy i wizja pociągów przyszłości. Prasówka Simair.pl

Kolejny tydzień października za nami, a to oznacza, że czas na cotygodniową prasówkę od Simair.pl! Specjalnie dla Was zebraliśmy najważniejsze informacje dotyczące projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, które pojawiły się w mediach w dniach 13-19 października 2025 roku. Tym razem działo się sporo zarówno na płaszczyźnie społecznej, jak i w kluczowych dla inwestycji przetargach kolejowych. Zapraszamy do lektury naszego podsumowania.

Ogromne zainteresowanie programem „Lokalnie z CPK”

Spółka CPK poinformowała o zakończeniu naboru wniosków do popularnego konkursu grantowego „Lokalnie z CPK 2025”. Jak czytamy na oficjalnej stronie projektu cpk.pl, inicjatywa po raz kolejny spotkała się z ogromnym odzewem ze strony lokalnych społeczności. Program ten ma na celu wspieranie oddolnych inicjatyw realizowanych przez organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego, a także koła gospodyń wiejskich z terenów objętych inwestycją.

Obecnie wszystkie złożone wnioski trafiły do oceny, a wyniki poznamy już wkrótce. Zainteresowanie programem pokazuje, jak ważna jest współpraca i dialog z mieszkańcami gmin, na terenie których powstanie Centralny Port Komunikacyjny. To pozytywny sygnał, że spółka stara się budować dobre relacje z otoczeniem projektu, wspierając lokalny rozwój i aktywność mieszkańców.

CPK szuka Inżyniera Kontraktu dla kluczowej inwestycji kolejowej

W minionym tygodniu spółka CPK zrobiła kolejny ważny krok w kierunku realizacji komponentu kolejowego. Jak donosi branżowy portal Sektorkolejowy.pl, ogłoszono postępowanie na wybór Inżyniera Kontraktu dla budowy bocznicy kolejowej. Jest to niezwykle istotny element infrastruktury, który w przyszłości posłuży do obsługi technicznej i logistycznej zarówno placu budowy lotniska, jak i samego portu po jego uruchomieniu.

Co ciekawe, do udziału w postępowaniu zaproszono 20 podmiotów, z którymi CPK zawarło w lipcu 2022 roku umowę ramową. Taki tryb ma na celu przyspieszenie procedur i wybór najbardziej doświadczonego partnera do nadzoru nad tą skomplikowaną inwestycją. To kolejny dowód na to, że przygotowania do budowy infrastruktury kolejowej CPK nabierają tempa i wchodzą w fazę wykonawczą.

Polska kolej musi być ambitna. 250 km/h to za mało?

Bardzo ciekawą perspektywę na rozwój Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Polsce przedstawił Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK. W wywiadzie dla Portalu Samorządowego stwierdził on, że prędkość 250 km/h, często uznawana za standard KDP, to dziś już „żadne wielkie osiągnięcie”. Jego zdaniem, planując tak strategiczną inwestycję jak „szprychy” kolejowe CPK, należy myśleć przyszłościowo i celować w wyższe prędkości, rzędu 350 km/h.

Ta wypowiedź pokazuje ambicje, jakie stoją za kolejowym komponentem projektu CPK. Nie chodzi jedynie o zbudowanie nowych linii, ale o stworzenie systemu transportowego, który będzie nowoczesny i konkurencyjny przez dziesięciolecia. Projektowanie tras z myślą o wyższych prędkościach to inwestycja w przyszłość, która zapewni Polsce skok cywilizacyjny w dziedzinie transportu publicznego.

Miniony tydzień pokazał, że prace nad projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego toczą się równolegle na wielu frontach – od budowania relacji ze społecznością lokalną, przez kluczowe przetargi, aż po strategiczne planowanie przyszłości polskiej kolei. O wszystkich postępach będziemy Was informować w kolejnych prasówkach na simair.pl!