Tygodniowy Przegląd CPK: Przyszłość Chopina i Zaskakująca Propozycja Morawieckiego
Witajcie w kolejnym wydaniu naszego cotygodniowego biuletynu informacyjnego Simair! Jak co tydzień, zbieramy dla Was najważniejsze doniesienia ze świata Centralnego Portu Komunikacyjnego. W minionych dniach (6-12 października 2025) dyskusja publiczna skupiła się na dwóch kluczowych kwestiach: dalekosiężnej przyszłości terenów po Lotnisku Chopina oraz niespodziewanej propozycji dotyczącej Kolei Dużych Prędkości. Zapraszamy do lektury!
Co dalej z Lotniskiem Chopina? Nowa wizja PPL
Jednym z najczęściej zadawanych pytań w kontekście budowy CPK jest przyszłość terenów, na których obecnie funkcjonuje warszawskie Lotnisko Chopina. W ubiegłym tygodniu nowe światło na tę sprawę rzucił prezes Polskich Portów Lotniczych w wywiadzie dla portalu Money.pl. Zamiast popularnej wizji przekształcenia tych terenów w osiedla mieszkaniowe, pojawił się inny, intrygujący pomysł. Choć szczegóły nie zostały w pełni ujawnione, dyskusja nabiera nowego wymiaru, odchodząc od prostego deweloperskiego zagospodarowania przestrzeni.
Co więcej, w tej samej rozmowie padła odważna deklaracja dotycząca struktury własnościowej samego CPK. Prezes PPL zasugerował, że państwowy operator portów lotniczych mógłby stać się właścicielem nie 49%, jak wcześniej zakładano, a nawet 100% udziałów w nowym megalotnisku. To propozycja, która z pewnością wywoła dalsze analizy i dyskusje na poziomie rządowym i eksperckim, a my będziemy bacznie się im przyglądać.
Wolniej do CPK, ale polskim pociągiem? Gorąca dyskusja o KDP
Miniony tydzień przyniósł również ożywioną debatę na temat komponentu kolejowego projektu, a iskrą zapalną okazała się propozycja byłego premiera, Mateusza Morawieckiego. Jak donosiły m.in. serwisy OKO.press oraz TransInfo.pl, polityk postuluje rewizję założeń dotyczących prędkości pociągów na planowanych liniach Kolei Dużych Prędkości (KDP). Zamiast docelowej prędkości 350 km/h, Morawiecki proponuje obniżenie jej do 250 km/h.
Argumentem za takim rozwiązaniem ma być wsparcie dla polskiego przemysłu. Obniżenie wymogów prędkościowych otworzyłoby drogę polskim producentom taboru, takim jak Pesa czy Newag, do ubiegania się o lukratywne kontrakty na dostawę pociągów dla CPK. Obecnie nie posiadają oni w swojej ofercie składów zdolnych do regularnego kursowania z prędkością 350 km/h. Propozycja ta wywołała natychmiastową reakcję ekspertów, którzy z jednej strony dostrzegają potencjalne korzyści dla krajowej gospodarki, a z drugiej wskazują na strategiczne i długofalowe cele budowy sieci KDP w europejskim standardzie.
Miniony tydzień pokazał, że debata wokół Centralnego Portu Komunikacyjnego wciąż ewoluuje, dotykając fundamentalnych aspektów projektu – od zagospodarowania kluczowych terenów w stolicy, po strategiczne decyzje dotyczące komponentu kolejowego. Będziemy na bieżąco śledzić rozwój obu tych wątków. Do zobaczenia w przyszłym tygodniu!