Masz pytania? Dzwoń!+48 22 699 08 04

Simair - Flight Simulation Center

Kontakt

Lokalizacja
ul. Taśmowa 8 / lok. U3 02-677 Warszawa
Telefon
+48 22 699 08 04

Droga do kokpitu: Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego? Praktyczny przewodnik od Simair

SIMAIR_150

Droga do kokpitu: Jak zostać pilotem samolotu pasażerskiego? Praktyczny przewodnik od Simair

Spojrzenie na świat z perspektywy kilkunastu kilometrów nad ziemią, poczucie potęgi i odpowiedzialności za sterami ważącej dziesiątki ton maszyny, wschody i zachody słońca oglądane ponad chmurami… Marzenie o byciu pilotem samolotu pasażerskiego rozpala wyobraźnię wielu z nas. Ale jak przekuć tę wizję w rzeczywistość? Droga do prawego, a w przyszłości lewego fotela w kokpicie Airbusa czy Boeinga jest wymagająca, ale z odpowiednim planem i wsparciem – absolutnie osiągalna.

Jako Simair – Flight Simulation Center, na co dzień pracujemy z pasjonatami, przyszłymi pilotami i aktywnymi zawodowo kapitanami. Znamy tę ścieżkę od podszewki. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie kompleksowy przewodnik, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez proces zdobywania uprawnień pilota liniowego. Zapnij pasy, startujemy!

Krok 1: Weryfikacja pasji – Czy to na pewno dla Ciebie?

Zanim zainwestujesz czas i znaczne środki finansowe, zadaj sobie jedno, kluczowe pytanie: czy naprawdę kochasz lotnictwo? Praca pilota to nie tylko podróże i piękne widoki, ale także ogromna odpowiedzialność, nieregularny tryb życia, ciągłe szkolenia i presja. Najlepszym sposobem na weryfikację jest… spróbowanie!

W Simair dajemy Ci unikalną możliwość poczucia się jak prawdziwy pilot, zanim jeszcze zapiszesz się na pierwszy kurs. Nasze ultranowoczesne symulatory to idealne środowisko, aby sprawdzić swoje predyspozycje. Przekonaj się, czy odnajdujesz się w gąszczu wskaźników i procedur. Możesz zacząć od podstaw:

To fantastyczny pomysł na prezent dla siebie lub bliskiej osoby. Sprawdź nasze vouchery prezentowe i zrób pierwszy, niezobowiązujący krok w stronę chmur!

Krok 2: Wymagania formalne i badania lotniczo-lekarskie

Jeśli pierwszy test w symulatorze tylko utwierdził Cię w przekonaniu, czas na formalności. Aby rozpocząć szkolenie, musisz spełnić kilka warunków:

  • Wiek: Minimum 16 lat, aby rozpocząć szkolenie, 17 lat, aby uzyskać licencję PPL(A).
  • Wykształcenie: Średnie jest wymogiem, a dobre oceny z matematyki i fizyki z pewnością ułatwią przyswajanie wiedzy lotniczej.
  • Język angielski: To język całego lotniczego świata. Wymagane jest potwierdzenie znajomości na poziomie operacyjnym (ICAO Level 4).
  • Zdrowie: To absolutnie kluczowy i często pierwszy eliminujący czynnik. Musisz przejść specjalistyczne badania lotniczo-lekarskie. Do licencji turystycznej PPL(A) wystarczy Klasa 2, ale jeśli celujesz w kokpit samolotu pasażerskiego, musisz uzyskać orzeczenie Klasy 1 – najbardziej rygorystyczne, które potwierdzi, że Twój stan zdrowia pozwala na zawodowe wykonywanie zawodu pilota.

Krok 3: Licencja Pilota Turystycznego PPL(A) – Pierwszy bilet do nieba

To tutaj zaczyna się prawdziwa nauka latania. Licencja PPL(A) – Private Pilot Licence (Aircraft) uprawnia do latania małymi, jednosilnikowymi samolotami w celach rekreacyjnych i niekomercyjnych. Szkolenie składa się z dwóch części:

  • Część teoretyczna: Około 100 godzin wykładów z przedmiotów takich jak prawo lotnicze, nawigacja, meteorologia, zasady lotu czy procedury operacyjne.
  • Część praktyczna: Minimum 45 godzin lotów z instruktorem i samodzielnie na samolocie typu Cessna 152 lub podobnym.

W Simair doskonale rozumiemy, że teoria jest fundamentem. Dlatego stworzyliśmy innowacyjne kursy, które pozwolą Ci opanować ją do perfekcji. Nasza Wirtualna Licencja PPL(A) to unikalny program, który łączy teorię z praktycznymi ćwiczeniami na symulatorze, dając Ci ogromną przewagę przed wejściem do prawdziwego samolotu. Dla osób zapracowanych idealnym rozwiązaniem będzie Wieczorowa Klasa Lotnicza.

Krok 4: Budowanie nalotu (Hour Building)

Masz już licencję PPL(A) i możesz samodzielnie latać. Gratulacje! Teraz przed Tobą etap zwany „hour building”. Aby przystąpić do szkolenia na pilota zawodowego, musisz wylatać określoną liczbę godzin jako dowódca statku powietrznego (PIC – Pilot in Command). To czas na zdobywanie doświadczenia, latanie w różne miejsca, w różnych warunkach i doskonalenie swoich umiejętności. To również idealny moment, by szlifować procedury i radzenie sobie w sytuacjach awaryjnych – oczywiście w bezpiecznym środowisku naszych symulatorów.

Krok 5: Licencja Pilota Zawodowego CPL(A) i dalsze uprawnienia

To jest krok, który otwiera drzwi do latania za pieniądze. Licencja CPL(A) – Commercial Pilot Licence (Aircraft) to Twój cel. Aby ją zdobyć, musisz przejść kolejne zaawansowane szkolenie teoretyczne i praktyczne. Ale sama licencja CPL(A) to nie wszystko. Aby latać w liniach lotniczych, potrzebujesz dodatkowych uprawnień:

  • MEP(L) – uprawnienie do latania na samolotach wielosilnikowych.
  • IR(A) – uprawnienie do wykonywania lotów bez widoczności ziemi, według wskazań przyrządów.

Większość kandydatów na pilotów liniowych realizuje te szkolenia w ramach kursu zintegrowanego lub modułowego, którego zwieńczeniem jest tzw. „mrożony” ATPL (frozen ATPL). Oznacza to, że masz zdaną całą teorię do najwyższej licencji pilota liniowego ATPL(A) i posiadasz licencję CPL(A)/IR/ME. „Odmrożenie” licencji nastąpi automatycznie po wylataniu 1500 godzin całkowitego nalotu, w tym odpowiedniej liczby godzin w załodze wieloosobowej.

Krok 6: Type Rating – Specjalizacja na konkretny typ samolotu

Masz już wszystkie licencje i uprawnienia. Jesteś gotowy, by aplikować do linii lotniczej. Jednak każda linia lata na konkretnych typach samolotów – najczęściej są to Airbus A320 lub Boeing 737. Zanim zasiądziesz za ich sterami, musisz zdobyć uprawnienie na dany typ (Type Rating). To intensywne, kilkutygodniowe i bardzo drogie szkolenie, składające się głównie z zajęć w symulatorze. Często to linia lotnicza, która Cię zatrudni, kieruje Cię na takie szkolenie (czasem wymagając wkładu własnego lub podpisania lojalki).

Krok 7: Rekrutacja w linii lotniczej – Screening

To ostateczny test. Moment prawdy. Proces rekrutacyjny w liniach lotniczych, zwany screeningiem, jest wieloetapowy i niezwykle wymagający. Składa się z testów psychologicznych, wiedzy teoretycznej, rozmowy kwalifikacyjnej i, co najważniejsze, sesji w symulatorze, gdzie rekruterzy oceniają Twoje umiejętności pilotażu, podejmowania decyzji i pracy w zespole.

To właśnie tutaj Simair staje się Twoim kluczowym partnerem. Nasza usługa Przygotowanie do Screeningu to program stworzony przez aktywnych pilotów i instruktorów liniowych, którzy doskonale wiedzą, czego oczekują rekruterzy. Ćwiczymy z Tobą konkretne scenariusze, uczymy procedur obowiązujących w danej linii i szlifujemy Twoje umiejętności w naszych profesjonalnych symulatorach Airbus A320 NEO i Boeing 737 MAX. Inwestycja w takie przygotowanie wielokrotnie zwiększa Twoje szanse na wymarzoną pracę.

Podsumowanie

Droga do kokpitu samolotu pasażerskiego to maraton, a nie sprint. Wymaga determinacji, dyscypliny, ciągłej nauki i niemałych nakładów finansowych. Ale dla prawdziwych pasjonatów lotnictwa jest to najpiękniejsza podróż w życiu, której zwieńczeniem jest praca zapewniająca niezwykłą satysfakcję i widoki z najlepszego biura na świecie.

W Simair jesteśmy po to, by towarzyszyć Ci na każdym etapie tej drogi – od pierwszej, próbnej sesji w symulatorze, przez wsparcie w nauce teorii, aż po finalne przygotowanie do rozmowy o pracę. Poznaj nas bliżej i pozwól, abyśmy pomogli Ci wzbić się w powietrze. Twoja przygoda z lotnictwem zaczyna się tutaj!